Zajęcie dla grupy dzieci 6 – letnich obejmowało poznanie rezerwatu jałowców „Ciosny”, znajdujący się we wsi Rosanów k/Zgierza. Rezerwat stanowi miejsce unikalne z uwagi na możliwość zobaczenia dużych skupisk starych jałowców, rosnących na piaszczystych wydmach. Grupa przedszkolna integracyjna stanowi dzieci 6 – letnie, w tym 4 dzieci niepełnosprawnych. Stopień niepełnosprawności to: opóźniony rozwój psycho – ruchowy, zaburzenia mowy i sposobów komunikowania się, obniżona sprawność artykulacyjna, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia integracji wzrokowo – ruchowej. Głównym celem zajęcia było: dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach, rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych w najbliższym otoczeniu gatunków drzew i krzewów, zapoznanie z nazwą, wyglądem różnych gatunków jałowców i ich znaczeniem w życiu ludzi i zwierząt, uwrażliwienie na piękno przyrody i kształtowanie właściwych postaw ekologicznych wobec środowiska naturalnego.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA W GRUPIE INTEGRACYJNEJ DZIECI 6 – LETNICH W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 3 – INTEGRACYJNYM Z ODDZIAŁAMI SPECJALNYMI W ZGIERZU
SCENARIUSZ OPRACOWAŁY:
mgr Anna Piechucka – nauczyciel prowadzący mgr Kamila Plewka – nauczyciel wspierający rozwój dziecka niepełnosprawnego
TYTUŁ
Osobliwości przyrodnicze w okolicach mojej miejscowości - rezerwat jałowców „Ciosny” w Rosanowie.
ETAP
Grupa przedszkolna integracyjna dzieci 6 – letnich, w tym 4 dzieci niepełnosprawnych. Stopień niepełnosprawności: opóźniony rozwój psycho – ruchowy, zaburzenia mowy i sposobów komunikowania się, obniżona sprawność artykulacyjna, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia integracji wzrokowo – ruchowej.
GŁÓWNE ZAGADNIENIE ZAJĘCIA
Zajęcie dla grupy dzieci 6 – letnich będzie obejmowało poznanie rezerwatu jałowców „Ciosny”, znajdujący się we wsi Rosanów. Rezerwat stanowi miejsce unikalne z uwagi na możliwość zobaczenia dużych skupisk starych jałowców, rosnących na piaszczystych wydmach. Do rezerwatu można dotrzeć „zielonym szlakiem” wytyczonym przez Oddział Zgierski PTTK. Szlak ten można pokonać pieszo, jak i rowerem. Trasa ta ma
9 km długości, rozpoczynając wędrówkę z placu Stary Rynek w Zgierzu.
CELE OGÓLNE ZAJĘCIA - dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach; - rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych w najbliższym otoczeniu gatunków drzew i krzewów; - zapoznanie z nazwą, wyglądem różnych gatunków jałowców i ich znaczeniem w życiu ludzi i zwierząt;
- uwrażliwienie na piękno przyrody i kształtowanie właściwych postaw ekologicznych wobec środowiska naturalnego.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Po zakończeniu zajęcia dziecko: - dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie; - dzieli się wrażeniami z obserwacji; - rozróżnia i nazywa najbardziej pospolite gatunki drzew i krzewów; - rozpoznaje niektóre gatunki jałowców; - rozumie znaczenie roślin w życiu ludzi i zwierząt; - poprawnie wykonuje polecenia nauczycieli; - rozumie i wie, w jaki sposób należy chronić przyrodą.
UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI ZAJĘCIA
Zajęcia mają formę wycieczki autokarowej, ze względu na wiek dzieci, ich niepełnosprawność oraz odległość od przedszkola do rezerwatu. Przewidywany czas wycieczki i zajęcia około 4 godz. zegarowych.
METODY
- słowne: rozmowy, zagadki, objaśnienia, piosenki, społecznego porozumiewania się; - czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowanie własną działalnością dziecka, zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń; - oglądowe: pokaz, obserwacja, przykładu; - elementy „Kinezjologii edukacyjnej – Gimnastyki mózgu” P. Dennisona
ŚRODKI DYDAKTYCZNEIlustracje lasu, jałowca, magnetofon, płyta CD z muzyką relaksacyjną „Głosy natury”, szarfy, lupy, pojemniki, liście zebrane przez dzieci, kartki papieru, kredki świecowe.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
WPROWADZENIE
1. Na powitanie dzieci wraz z nauczycielkami stoją w kole, klaszczą i śpiewają piosenkę : „Wszyscy są, witam Was zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś ty, Raz, dwa, trzy.” Stworzenie sytuacji problemowej – zagadka obrazkowa. Ilustracja zasłonięta na tablicy. N.- odsłania poszczególne części ilustracji, ukazując las. Dz.- odgadują, co przedstawia odsłonięta cześć obrazka; gdy mają trudności nauczyciel podpowiada, zadając zagadki słowne.
Dzieci niepełnosprawne opisują obrazek wyróżniając jego cechy charakterystyczne: ziemia, niebo, drzewa itp.
2. Rozmowa na temat „Jakie rośliny można spotkać w lesie i jaka jest ich rola w przyrodzie?” N. – objaśnia na podstawie ilustracji występowanie i znaczenie roślin w przyrodzie i w życiu człowieka; zadaje dzieciom pytania dotyczące tematu. Dz. – słuchają i odpowiadają na zadane pytania.
3. Zabawa ruchowa „Drzewo mój dom”. Dzieci stoją w parach. Każda para to inny kolor szarfy. Jedno dziecko w parze to drzewo, drugie – zwierzątko. Na określony znak (muzyka relaksacyjna „Głosy natury”) dzieci –drzewa kołyszą się, dzieci-zwierzęta poruszają się w różnych kierunkach. Na przerwę w muzyce dziecko-zwierzę odszukuje swoje drzewo i staje obok niego.
4. Wprowadzenie do tematu głównego- wycieczka. N. – objaśnia cel wycieczki; wyjaśnia znaczenie słów: rezerwat, jałowiec; - przypomina dzieciom o bezpieczeństwie podczas wycieczki; - wyjazd autokarem do rezerwatu „Ciosny”.
ROZWINIĘCIE
1. Zwiedzanie rezerwatu. Zapoznanie dzieci z nazwą i wyglądem jałowca. Dzieci dokonują dokładnych obserwacji jałowca z wykorzystaniem lup. Opisują jaki ma kształt, wielkość, liście, kolor, owoce.
Dzieci niepełnosprawne wielozmysłowo poznają jałowiec dotykając go, wąchając, opisują jego kształt, kolor. 2. Zabawa ruchowa „Znajdź jałowiec” – dzieci wykonują polecenia nauczycielki: - znajdź jałowiec wyższy od ciebie; - znajdź jałowiec niższy od ciebie; - znajdź jałowiec taki wysoki, jak ty.
Dzieci niepełnosprawne starają się wyszukać jałowce w otoczeniu i określają ich wielkość używając zwrotów: wyższy, niższy, taki sam.
3. Zabawa słuchowa „Dźwięki otoczenia” – dzieci nasłuchują dźwięków z otoczenia i próbują odgadnąć, kto je wydaje; określają siłę natężenia usłyszanych dźwięków; odgadują, czy są to dźwięki wydawane przez człowieka czy przez przyrodę.
4. Praca w grupach – dzieci podzielone zostają na 2 grupy, otrzymują pojemniki i listę zadań do wykonania. Grupa I
Poszukaj: - coś pozostawionego przez człowieka; - korę z drzewa; - gałązkę jałowca; - liść; - kamyk. Grupa II
Poszukaj: - coś o specyficznym zapachu; - liść sosny; - owoce jałowca; - korzeń; - coś miękkiego. Przypomnienie dzieciom o tym, że wszystkie te rzeczy należy znaleźć, a nie zerwać!!! 5. Zabawy ruchowe z elementami metody P. Dennisona np.: - ruchy naprzemienne; - rysowanie „leniwej ósemki” na piasku; - slalom między drzewami ( utrudnienie: slalom między drzewami śladem „leniwej ósemki”); - rzuty patykiem do celu.
Dzieci niepełnosprawne wykonują każde ćwiczenia ruchowe w miarę swoich możliwości motorycznych. 6. Zbieranie przez dzieci okazów przyrodniczych do klasowego kącika przyrody – gałązki jałowca, kora drzew, ciekawe patyczki, kamyki, liście, owoce itp.
PODSUMOWANIE
1. Rozmowa podsumowująca – zebranie wiadomości zdobytych podczas wycieczki.
2. Zabawy oddechowe – dzieci mają po jednym liściu; trzymają go na dłoni, potem przy ustach; zabawa polega na zdmuchiwaniu liścia z dłoni lub z palców; Zabawy oddechowe mają na celu utrwalenie prawidłowego wdechu i wydechu powietrza – wydłużenie fazy wydechu.
3. Praca plastyczna „Korowy obrazek” – dzieci przykładają kartkę papieru do wybranego drzewa i kredką świecową malują wzory, odciskają fakturę kory, tworząc kolorowe kompozycje.
Dzieci niepełnosprawne rysują obrazek kredką na korze zwracając uwagę na odpowiedni nacisk kredki na papier, prawidłowe ułożenie dłoni i palców podczas rysowania.
4. Zakończenie zajęcia – powrót do przedszkola; – dzielenie się wrażeniami z innymi dziećmi; – uzupełnienie klasowego kącika o zebrane okazy przyrodnicze; – zorganizowanie dla rodziców i kolegów z innych grup wystawy prac plastycznych pt. „Korowy obrazek”.
mgr Anna Piechucka – nauczyciel prowadzący mgr Kamila Plewka – nauczyciel wspierający Miejskie Przedszkole Nr 3 – integracyjne z oddziałami specjalnymi w Zgierzu.
|